Τρίτη 21 Μαΐου 2013

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΕΠΑΛ


                                        

Α1. Περίληψη:
Ο συντάκτης του κειμένου αναφέρεται στην αρνητική και θετική  πλευρά της διαφήμισης. Αρχικά τονίζει ότι η διαφήμιση έχει κυριάρχη θέση στην οικονομική ζωή και βρίσκεται παντού. Επίσης επισημαίνει τους κοινωνικούς κινδύνους της και τον παραπλανητικό της ρόλο που οδηγεί τον άνθρωπο στην υπερκατανάλωση. Ακολούθως υποστηρίζει ότι το άτομο  λόγω της διαφήμισης οδηγείται στο σημείο να αγοράζει περιττά πράγματα αδυνατώντας να αγοράσει είδη πρώτης ανάγκης. Τέλος ο συντάκτης δεν παραλείπει να επισημάνει ότι η διαφήμιση μπορεί να καταστεί κοινωνικά ωφέλιμη όταν λειτουργεί μέσα σε συγκεκριμένα όρια αποφεύγοντας το ψέμα.


B1. «Η διαφήμιση μπορεί βέβαια, χωρίς αμφιβολία να αποβεί κοινωνικά ωφέλιμη». Με την άποψη αυτή ο συγγραφέας θέλει να αναδείξει τη θετική πλευρά της διαφήμισης. Η διαφήμιση μπορεί να ενημερώσει τον καταναλωτή για νέα προϊόντα και οικονομικές προσφορές ώστε να προβεί στην πιο συμφέρουσα αγορά. Ακόμα μέσα από την αύξηση της κατανάλωσης αυξάνονται και οι θέσεις εργασίας Παράλληλα αξίζει να τονιστεί οτι η διαφήμιση δεν προβάλει μόνο καταναλωτικά αγαθά, άλλα προβάλει και το έργο εθελοντικών οργανώσεων ή φορέων που επιθυμούν τη στήριξή τους από τους πολίτες. Για παράδειγμα οι «γιατροί χωρίς σύνορα» έχουν πραγματοποιήσει μια διαφήμιση με την οποία ζητούν από το τηλεοπτικό κοινό να αγοράσει ένα προϊόν που τα έσοδά του θα ενισχύσουν τον αγώνα τους.  Διαπιστώνει λοιπόν κανείς ότι η διαφήμιση έχει και τις θετικές πτυχές που έχουν αντίκτυπο στην κοινωνία.
Β2. Τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιεί ο συντάκτης στη συγκεκριμένη παράγραφο είναι τα τεκμήρια. Συγκεκριμένα χρησιμοποιεί παραδείγματα «εφημερίδες...διαφήμισης»
Παράλληλα χρησιμοποιεί και επιχείρημα:
Η διαφήμιση ως φαινόμενο του βοιμηχανικού πνεύματος και της προοόδου βρίσκεται παντού. Εξαιτίας της πολύμορφης και συνεχούς παρουσίας της έχει διαποτίσει το συνειδητό και υποσεινήδητο της ανθρώπινης ψυχής.
Β3α.
Συνώνυμα: διαβαίνει – ξεπερνά
Συλλογή-σκέψη
Παρατηρούν- βλέπουν
Τεχνητές- κατασκευασμένες
Πρόοδο-εξέλιξη


Β3β.
Αντώνυμα: αρνηθεί – δεχτεί
Δικαιολογημένη- αδικαιολόγητη
Λογικά – παράλογα
Ωφέλιμη – ανώφελη
Διαφωτίση – συσκότιση
Β4. Δομικά στοιχεία
Θεματική Περίοδος: «Η διαφήμιση...ωφέλιμη»
Σχόλια: «Να συμβάλει...αλήθειας»
Κατακλείδα: δεν έχει.
Γ1. Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο
Τίτλος: Οι κίνδυνοι της διαφήμισης
Α ζητούμενο:
Αρνητικά
1.       Οδηγεί στην υπερκατανάλωση.
2.       Συντελεί στη μόλυνση του περιβάλλοντος.
3.       Αυξάνονται οι τιμές των προϊόντων γιατί το κόστος της διαφήμισης το πληρώνει ο καταναλωτής.
4.       Οι μικρές επιχειρήσεις δε μπορούν να ανταγωνιστούν τις πολυεθνικές που δαπανούν μεγάλα ποσά για διαφήμιση και οδηγούνται σε κλείσιμο.
5.       Εξαπατά τον καταναλωτή για την ποιότητα του προϊόντος.
6.       Δημιουργεί στον άνθρωπο επιθυμίες, από τις οποίες ένα μεγάλο μέρος είναι άσχετες με τις πραγματικές του ανάγκες. Η διαφήμιση αυξάνοντας τις επιθυμίες προκαλεί άγχος, ένταση προσπαθειών για πραγμάτωση τους, η οποία όταν δεν πραγματοποιηθεί, οδηγεί τον άνθρωπο στη βία, τα ναρκωτικά, την πορνεία, το έγκλημα ή στη διαταραχή της ψυχικής ισορροπίας.
7.       Ο άνθρωπος αδιαφορεί για την πνευματική του καλλιέργεια.
Παράγοντες ανάπτυξης κριτικής σκέψης
1.       Μαθήματα καταναλωτικής συνείδησης μέσα από το σχολείο.
2.       Οι γονείς να ενημερώσουν τα παιδιά τους για τους κινδύνους της διαφήμισης  και να αποτελέσουν και οι ίδιοι ένα υγιές παράδειγμα.
3.       Τα ΜΜΕ να προβάλλουν τα αρνητικά της διαφήμισης ώστε με αυτό τον τρόπο να μπουν οι νέοι σε μια διαδικασία προβληματισμού.
4.       Καταναλωτικές οργανώσεις να κινητοποιήσουν τους πολίτες μέσα από καμπάνιες ενημέρωσης.

Εκτίμηση: Εύκολα θέματα με σαφής εκφωνήσεις, χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις.
Επιμέλεια απαντήσεων: Καλόγηρος Βασίλειος, φιλόλογος

Δεν υπάρχουν σχόλια: