Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2017

Στο Δημόσιο το 51% του ΔΕΣΦΑ, προτείνει το υπουργείο Ενέργειας

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης ενημέρωσε με επιστολή του τους θεσμούς, για ένα νέο σχέδιο πώλησης του ΔΕΣΦΑ, που προβλέπει την παραμονή στο Δημόσιο ποσοστού 51% κατά τα πρότυπα του ΑΔΜΗΕ.Τα σενάρια για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ ξαναγράφει από την αρχή η κυβέρνηση, ανατρέποντας τα συμφωνηθέντα με τους θεσμούς για διαδικασίες fast track με την άμεση επανεκκίνηση του τρέχοντος διαγωνισμού. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης ενημέρωσε με επιστολή του τους θεσμούς για ένα νέο σχέδιο, που προβλέπει την παραμονή στο Δημόσιο ποσοστού 51% κατά τα πρότυπα του ΑΔΜΗΕ, καθώς επίσης και ότι δεν δεσμεύεται για τι θα πράξουν τα ΕΛΠΕ σχετικά με τη διάθεση του 35% που κατέχουν στον ΔΕΣΦΑ. Δεδομένου ότι το συνολικό ποσοστό του Δημοσίου στον ΔΕΣΦΑ ανέρχεται στο 65%, το σχέδιο Σταθάκη προβλέπει πώληση του 14%, ποσοστό που δύσκολα θα προσελκύσει επενδυτή στην περίπτωση που τα ΕΛΠΕ δεν διαθέσουν το δικό τους ποσοστό στο σύνολό του ή και εν μέρει. Πέραν της δυσκολίας προσέλκυσης επενδυτή που θα εισέλθει σε μια εταιρεία με ποσοστό που δεν του διασφαλίζει στρατηγικό ρόλο, το σχέδιο Σταθάκη δεν απαντά και στην εξίσωση της είσπραξης προγραμματισμένων εσόδων ύψους 188 εκατ. ευρώ, που είχαν προβλεφθεί με βάση την πώληση του 66% και την προσφορά της Socar, παράμετροι που προβληματίζουν κεντρικά την κυβέρνηση εν όψει και της κρίσιμης αξιολόγησης και του κυβερνητικού στόχου για άμεση ολοκλήρωση. Τα ΕΛΠΕ δεν έχουν λάβει ακόμη οριστικές αποφάσεις σε σχέση με τη στάση που θα κρατήσουν στον νέο διαγωνισμό.

Νέα αποτίμηση

Πηγές κοντά στη διοίκηση του ομίλου αναφέρουν ότι θα πρέπει να επανεξεταστεί η αξία του χαρτοφυλακίου με βάση τα νέα δεδομένα τόσο στην εγχώρια όσο και στην ευρύτερη αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων και τη στρατηγική σημασία των εγκαταστάσεων του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρεβυθούσας. Η οριστική απόφαση των ΕΛΠΕ θα ληφθεί από το συμβούλιο στρατηγικού σχεδιασμού, στο οποίο βασικό λόγο έχει και ο όμιλος Λάτση, με τη διοίκηση των ΕΛΠΕ να δέχεται εισηγήσεις για διατήρηση ενός ποσοστού που θα διασφαλίσει συμμετοχή στο στρατηγικό χαρτοφυλάκιο της Ρεβυθούσας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από νομικής άποψης δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η διαδικασία κήρυξης του πρώτου διαγωνισμού σε άγονο και η απεμπλοκή των εμπλεκόμενων μερών από τη συμφωνία που υπεγράφη το 2013 για τη μεταβίβαση του 66% στη Socar. Η καταγγελία της σύμβασης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Socar αποτελεί βασική εκκρεμότητα για την έναρξη των διαδικασιών ενός νέου διαγωνισμού.

Το υπουργείο σύμφωνα και με πρόσφατες δηλώσεις του κ. Σταθάκη, πάντως, προετοιμάζεται για την πρόσληψη συμβούλου που θα αναλάβει την επικαιροποιημένη αποτίμηση του ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να ξεκινήσει ο νέος διαγωνισμός. «Θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για τον ΔΕΣΦΑ με κάποιες αλλαγές που να τον προσαρμόζουν στη σημερινή πραγματικότητα και να αξιοποιούν τις μεγάλες προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διαβουλεύσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους θεσμούς» ήταν η τελευταία επίσημη δήλωση του κ. Σταθάκη για το θέμα του ΔΕΣΦΑ. Ο ίδιος σημείωσε ότι στην προκήρυξη του νέου διαγωνισμού έχουν συμπεριληφθεί δύο νέοι όροι για να διασφαλιστούν ο σεβασμός του ευρωπαϊκού πλαισίου και η προσέλκυση του καλύτερου δυνατού τιμήματος. Ο πρώτος όρος αφορά την απαγόρευση διάθεσης πλειοψηφικού μεριδίου σε εταιρεία που είναι ταυτόχρονα παραγωγός και έμπορος φυσικού αερίου και στοχεύει να αποφευχθούν τα γνωστά προβλήματα που προέκυψαν από την Ε.Ε. στην περίπτωση της Socar. O δεύτερος όρος αφορά την υποχρεωτική πιστοποίηση και εμπειρία στη διαχείριση ευρωπαϊκού δικτύου φυσικού αερίου που θα πρέπει να έχει ο αγοραστής. Τις τελικές αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τον ΔΕΣΦΑ αναμένουν Ευρωπαίοι επενδυτές που εμφανίστηκαν και στον προηγούμενο διαγωνισμό, όπως η βελγική Fluxys, η ιταλική Snam και η ισπανική Enagas αλλά και νέοι, όπως ο διαχειριστής δικτύου της Ρουμανίας TRANSGAZ.
Σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Ferrovie dello Stato Italiane βαλτώνει εδώ και τέσσερις μήνες, καθώς οι Ιταλοί περιμένουν από τον Σεπτέμβριο το Ελεγκτικό Συνέδριο να εγκρίνει τη σύμβαση.

http://www.kathimerini.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: